Het project Universe Awareness (UNAWE) van de Universiteit Leiden heeft haar Kickstarter crowdfunding campagne gelanceerd op de 13e International Conference on Public Communication of Science and Technology (PCST 2014) in Brazilië. De campagne ondersteunt Universe Awareness in het zo breed mogelijk verspreiden van haar educatieve sterrenkundeleskist, Universe in a Box, in kansarme gemeenschappen over de hele wereld.
Universe in a Box is een educatieve leskist die is ontwikkeld om leerkrachten en educatoren te helpen in het lesgeven over sterrenkunde en ruimtevaart aan 4 tot 10 jaar oude kinderen over de hele wereld. De kist is gemaakt om te voldoen aan de vraag aan praktische en interactieve lesmaterialen om sterrenkunde in de klas te brengen. Pedro Russo, internationaal coördinator van UNAWE, legt uit: “Het idee achter Universe Awareness is om de schoonheid en grandeur van het heelal te gebruiken om jonge kinderen aan te moedigen een interesse in wetenschap en technologie te ontwikkelen en een gevoel aan te wakkeren voor wereldburgerschap vanaf een zo jong mogelijke leeftijd. Universe in a Box is de materialisatie van dat idee”.
Universe in a Box biedt leerkrachten en educatoren meer dan 40 praktische activiteiten, samen met de materialen en modellen om ze uit te voeren. Het budget dat wordt verzameld met de campagne wordt gebruikt om deze leskist naar ontwikkelingslanden te sturen en om leerkrachten te trainen in het gebruik ervan. De Kickstartercampagne loopt van 9 mei tot 10 juni en heeft als doelstelling om €15.000 binnen te halen. Het is een van de eerste Kickstartercampagnes in Nederland, waarvan de website vorige week is gelanceerd.